Vereist

Formulier verzenden...

Er is een fout opgetreden in de server.

Formulier ontvangen.

— LI MO ZI NE —

Houd mij op de hoogte van updates

Terug naar de toekomst —— Tekst en ontwerp Peter van den Hoogen 21-10-2015

 

 

Vandaag, 21 oktober 2015, is Marty McFly in Back to the Future 2 met een Delorean omgebouwd tot tijdmachine aangekomen in de toekomst. Wat trof hij aan? Een stokoude oldtimer die nog altijd futuristisch oogt en eindelijk kan doen waarvoor hij ontworpen lijkt te zijn: vliegen.

 

‘Roads? Where we’re going, we don’t need roads’, zegt Dr. Emmett Brown (Christopher Lloyd) aan het eind van de Film Back To The Future (1985), als hij samen met zijn jonge vriend Marty McFly (Michael J. Fox) op het punt staat om dertig jaar vooruit te reizen in de tijd, naar 21 oktober 2015 om precies te zijn (vandaag dus). Hij doelde daarmee op de vliegende auto’s die we te zien gingen krijgen in het tweede deel van de film uit 1989.

 

McFly (what’s in a name) is dan net teruggekeerd van een tumultueuze reis uit het jaar 1955. Maar het lijkt alsof de makers van de film zelf nog een beetje met hun hoofd in de toekomstwolken van de jaren vijftig rondliepen, gezien de vliegende auto’s waarmee ze op de proppen kwamen als voorspelling voor het jaar 2015. Want wie zag dáár nog toekomst in, anno 1989?!? Kennelijk zou een realistische versie van de toekomst er eind jaren 80 wat auto’s betreft saai uit zien en bood de rijke fantasie van drie decennia eerder, uitkomst. Back To The Future krijgt daardoor op dit punt ineens een nieuwe betekenis.

 

Voor de vliegende taxi uit het verhaal werd zelfs een oldtimer van stal gehaald, de Citroën DS, waarvan het  ontwerp voor het overgrote deel uit 1955 stamt!  Tja, veel futuristischer van vorm zijn auto’s sindsdien inderdaad niet meer gebouwd.

 

De DS — spreek uit: déese (godin) — leek van meet af aan bedoeld om te vliegen. Dat werd alleen al duidelijk uit de manier waarop het model in de jaren vijftig in brochures was afgebeeld en op beurzen werd tentoongesteld: als een aerodynamische sculptuur zonder wielen, alsof ze, om met de Franse filosoof Roland Barthes te spreken, uit de hemel was komen vallen. Maar ook als complete auto lijkt de godin in het luchtruim thuis te horen met die achterwielen die als een half ingetrokken landingsgestel alvast grotendeels achter de wielkappen verdwijnen. Het gezamenlijke ontwerp van de Italiaanse beeldhouwer Flaminio Bertoni en de Franse luchtvaartpionier André Lefèbvre líjkt niet alleen te zweven, zo voelt ze ook op de weg, dankzij het door Citroën uitgevonden hydropneumatische veersysteem waarmee de carrosserie los komt van de grond en ze als een vliegend tapijt over oneffenheden glijdt.

 

Daarom zal de DS, zolang er geen vliegende auto’s in productie gaan, een toonbeeld voor de toekomst blijven. En daarom heeft men er, in tegenstelling tot andere iconische modellen als de Kever, de Fiat 500 en de Mini nooit een retro-versie van willen maken. Nostalgie ligt bij de DS namelijk net iets gecompliceerder. Het is niet gebaseerd op vervlogen dagen maar op een oude toekomstdroom. Een DS wil niet terug naar het verleden, maar terug naar de toekomst.

 

 

Toen art director John Bell in 1988 een vliegende taxi moest ontwerpen verscheen er iets op papier dat verdacht veel leek op een Citroën DS

 

De BTTF2-taxi (die minder dan een minuut te zien is in de film en 50.000 dollar heeft gekost ) in Nederland omringd door de bouwer Michael Scheffe (o.a. bekend van KITT uit Knight Rider), Michiel en Joost Sablerolle (de Nederlandse eigenaren) en de crew van Dutch Uncle TV die een documentaire over de filmauto maakten.

Voor de vliegende opnamen werd een schaalmodel (1:5) gebouwd.

Brochurebeeld uit de begindagen van de DS

De stand op de wereldtentoonstelling in Brussel (1958)

Salon van Parijs (1962)

Vliegende DS in de film Fantômas se déchaîne (1965)

Home

 

Over

Limozine

 

 

 

 

 

Eerdere

edities:

 

 

 

Ferrari

Fantuzzi

 

 

Gordini

 

 

Turks

Fruit

 

 

Acne

Autobus

 

 

Kar-a

-Sutra

 

 

La Malle

Hausse

 

 

Players &

Playboys

 

 

On Days

Like These

 

 

The Time

Tunnel

 

 

 

Assem-

blages

 

 

Alpen

jap

 

 

 

Avant

Spoutnik

 

 

Cult of

The Cat

 

 

Mr.Saab

 

 

Star Cars

 

 

Ceci n'est

pas une

montage

 

 

KoningsDAF

 

 

The  Road

Not Taken

 

 

Dit is

Datsun

 

 

Super

Flyin'

Vliegende DS door Otto Steininger

Copyright 2015 Limozine