Autoblad voor gevorderden
Limozine is een onregelmatig onderhouden blog over auto's en daaraan gerelateerde onderwerpen.

Meld je aan voor de e-mail update
Naam:
 
E-mail:
 
 
door Peter van den Hoogen | 06-07-2010 | Permanent link




69: anneé erotique. George Best in z'n 'heydays' met Eva Haraldsted en z'n Lotus Europa

Oranje lijkt de wereldtitel te gaan veroveren! Zelfs mensen die niet van voetballen houden (zoals ik) verheugen zich op de finale. Logisch dat de hoofdrolspelers zijn uitgegroeid tot nationale helden. Begrijpelijk dat ze tonnen verdienen. En natuurlijk moet dat uitgegeven worden aan dure auto's. Jammer alleen, dat onze jongens anno 2010 nooit verder komen dan de voorspelbare Audi's, Range Rovers, Porsches en Bentleys.

En alsof een Porsche Cayenne nog niet lelijk genoeg is, zijn er spelers bij (Nigel de Jong en Khalid Boulahrouz) die 'm zodanig laten tunen, dat de tranen spontaan in je ogen springen van de pijn, bij het zien van zoveel overdaad. Zijn er dan geen topvoetballers meer met oog voor mooie auto's?




Dat is ooit anders geweest. Johan Cruijff leasde in de jaren zeventig misschien wel de mooiste auto van dat decennium: de imposante Citroën SM met Maserati motor. Er zijn weinig auto's geweest die dankzij de stijlkenmerken van de jaren zeventig, zoveel grandeur wisten uit te stralen. De auto werd ontworpen door Robert Opron, die vreemd genoeg bij een interview in 2001 zelf kwam aanrijden in een vierkant japans boodschappenautootje.



Cruijff kon met zijn Citroën SM op veel lof rekenen en de salonfähige Citroën SM zou vanaf dat moment voor altijd in verband worden gebracht met de stervoetballer.

Ook George Best was iemand die je de aankoop van een leuke auto wel kon toevertrouwen. Welke voetballer reed er anders een Iso Rivolta IR 300 of een Lotus Europa?

George Best was één van de eerste voetballers die uitgroeide tot een 'superstar'. Door zijn unieke talent (Pelé noemde hem de beste speler ter wereld) en zijn knappe 'looks' verwierf hij midden jaren zestig net zoveel publiciteit als filmsterren en popartiesten en werd als vanzelfsprekend onderdeel van de Swinging Sixties. Hij stond bijna dagelijks in de krant, maar niet alleen vanwege zijn uitzonderlijke sportprestaties. Het publiek was met name geïnteresseerd in de 'gossip' rond zijn inmiddels swingende Playboy lifestyle, gekenmerkt door drank, vrouwen en snelle auto's.


George Best, in open Jaguar E-type, omringd door fans.




Zomervakantie in Palmanova (Majorca) met actrice en fotomodel Susan George. Nog steeds dezelfde open jaguar E-type.

En wat die auto's betreft: hij wist precies wat hij moest kiezen. Kiezen is misschien niet het juiste woord; hij nam gewoon alles wat 'm beviel erbij, ongeveer zoals hij dat gewend was te doen met vrouwen. Naast z'n Iso Rivolta en z'n Lotus Europa had hij meerdere Ford Cortina's (waarschijnlijk in Lotus uitvoering), een speciale Mini Cooper van Harold Radford, een Jaguar S-type, een Mercedes Benz W109, een Rolls Royce Silver Shadow, zeker drie Jaguar E-types, een MGB GT, een Jaguar XJ, een Chevrolet Camaro, en misschien wel veel meer.



Kortom, George Best kon geen maat houden en dat hield niet op bij dure auto's en vrouwen. Zo ging het ook met de drank. Er bestaan behoorlijk wat beelden van George Best op een fiets, omdat ie meerdere malen z'n rijbewijs kwijtraakte wegens rijden onder invloed. Zijn alcoholisme leidde in 2002 tot een levertransplantatie; de medicijnen tegen afstotingsverschijnselen werden hem in combinatie met hernieuwd alcoholgebruik uiteindelijk fataal.


George met Mary Stävin (Miss World, 1977)

En zo lijken de smaakvolle auto's definitief verdwenen bij de voetbalstadions. Of toch niet? Klaas Jan Huntelaar bijvoorbeeld, reed in Holland Sport met Wilfried de Jong door Barcelona in een oude Ford Mustang. Nog niet echt een spannende klassieker, maar het is misschien een begin...


Wilfried de Jong krijgt van Klaas Jan Huntelaar een rondleiding door Barcelona in een oude Ford Mustang. Helaas, de Mustang blijkt te zijn gehuurd door de Jong.

 

 


 




Johan Cruijff met zijn Citroën SM. Briljante auto, maar uitgerust met een onbetrouwbare motor van Maserati. Destijds misschien iets te veel een seniorenbak voor Cruijff. De auto bestaat nog steeds en bevindt zich momenteel hier.


Over seniorenbakken gesproken: Jaguar MK II. Een groovy plaatje van een trotse George Best met toenmalige vriendin Jennifer Lowe Summers ( Miss UK 1966)


Jaguar S-type. Nu met chauffeur want Best raakte meerdere malen z'n rijbewijs kwijt wegens rijden onder invloed.


Weinig bekend is de Datsun 240Z die Cruijff vlak voor de Citroën SM kocht. Jaan de Graaf (van IJsselmeervogels en AZ67) had 'm later ook. Het moet gebrek aan achterruimte voor zijn kinderen zijn geweest, waardoor ie zo snel is overgestapt op de Citroën SM. Cruijff begon met een Austin Seven, kocht daarna een Austin Glider, een Austin Healey Sprite en een Porsche 911. In navolging van Cruijffs aankoop van de 240 Z werden er in Amsterdam direct nog een twintigtal verkocht.

Geen standaard Mini voor George Best, maar de zeer luxueus uitgevoerde Radford Mini de Ville. (1966)


Aan boord van de Lotus Europa (1969).


Gedeelte uit een documentaire over George Best tijdens de Swinging Sixties, waarin zijn huis, zijn boutique en zijn Jaguar E-type te zien zijn. Verder zien we hem nog even op de fiets tijdens een periode waarin hij weer eens zijn rijbewijs was kwijtgeraakt


Meest bijzondere auto van Best: de Iso Rivolta IR 300.


Jaguar E-type, die in de documentaire over zijn leven is te zien.


George Best verlaat het stadion in een Jaguar E-type in 1973. De E-type was destijds niet de meest originele auto in de superklasse, maar niettemin een hebbeding van de eerste orde.


The Seventies: met Rolls Royce Silver Shadow


Mercedes-Benz W109, toen George in de tweede helft van de jaren zeventig in de Verenigde Staten speelde.


Kansloze actie van DAF Eindhoven: de italiaanse speler Sandro Mazzola kreeg tegen zijn zin een aantal dagen een DAF 55 Coupé mee om uit te proberen. Hoopte men bij DAF dat italiaanse voetballers zo onder de indruk zouden zijn van het pientere pookje dat ze massaal DAF's gingen aanschaffen? De DAF 55 mag dan een carrosserie hebben van de italiaan Giovanni Michelotti... maar als italianen ergens een hekel aan hebben, dan is het toch wel een automatische versnellingsbak. Sandro Mazzola was overigens vooral bekend als de zoon van de legendarische voetballer Valentino Mazzola, die samen met de rest van zijn team om het leven kwam toen het vliegtuig waarin ze zaten zich in de flanken van de Basilica di Superga boorde.