Limozine is een onregelmatig onderhouden blog over aktuele en niet aktuele auto onderwerpen

Limozine is een initiatief van Peter van den Hoogen, COUP, Amsterdam
Wat een goed idee om de British Leyland Motor Corporation (BLMC) te vragen om je film te sponsoren! Op dat idee kwamen de mensen van de spraakmakende nederlandse film Turks Fruit. Het autoconcern, ontstaan uit vier opeenvolgende fusies, voerde maar liefst twaalf engelse automerken onder één vlag. Met die enkele sponsor hadden ze bij Turks Fruit ongeveer de hele engelse autoindustrie tot hun beschikking. In de film kon dus zo'n beetje ieder type voertuig worden ingezet, zo lang het maar engels was. Zo zien we Monique van de Ven met een chique Rover van de weg raken, en Rutger Hauer bij een meisje in een open Triumph springen. Later zien we hem weer met een Landrover over het strand ploegen. Allemaal BLMC.




Een primeur en een première
Tot zover de filmbeelden. Veel minder bekend is bovenstaande foto, die alles met de film te maken heeft. Twee weken voor de première van Turks Fruit opende de amsterdamse autorai zijn deuren. BLMC wilde daar zijn nieuwste produkt onder de aandacht brengen: de Triumph Dolomite. De crew van Turks Fruit moest daarbij natuurlijk een handje helpen. Kennelijk had Rutger Hauer geen zin om op te komen draven want op de foto's zien we Jan Wolkers in zijn plaats. Of zou het de bedoeling zijn geweest dat juist de schrijver ging poseren?


Autorai, 1973. Beelden uit het Polygoon journaal.

Oppervlakkig gezien lijkt Wolkers wel te passen in het plaatje van het beoogde koperspubliek; een stoere veertiger met bakkebaarden, die het liefst een open sportautootje van dit merk had willen rijden, maar zich vanwege zijn kinderen genoodzaakt zag een vierdeurs auto aan te schaffen. Jan lijkt speciaal voor deze gelegenheid zijn amerikaanse autoshirt uit de kast te hebben getrokken. Daarmee maakt ie een inschattingsfout. Triumph was dan wel stoer, maar niet van de straat. De 'Dolly' was juist bedoeld voor de man die de spoilers en de racestrepen voorgoed achter zich had gelaten. Zeg maar, een vroeg voorbeeld van 'Unpimp your Ride'.



Voor Monique van de Ven was op de autobeurs een traditionelere rol weggelegd. Zij moest ervoor zorgen dat er niet uitsluitend 'something hot' onder de motorkap te bewonderen was...

Daar lag namelijk een 1850 cc motorblok met dubbele carburateur. Triumph had het blok eerder in opdracht van Saab ontwikkeld, maar bedongen dat het gebruiksrecht na vier jaar zou verjaren. De motor was dus niet nieuw, evenals het carrosserie ontwerp. Het model was er in grote lijnen al sinds 1965. De Triumph Dolomite was eerder een doorontwikkeling van voorgaande modellen.

Niettemin oogde het model nog sportief genoeg en met de complete uitrusting en het opgevoerde 16 kleppen blok uit de snelle 'sprint' uitvoering, had Triumph van een weinig opwindende middenklasser een ware BMW killer weten te creëren. Zo kon Triumph de goede naam hoog houden. Niet voor lange tijd, want de opvolger van de Dolomite zou, anders dan zijn naam doet vermoeden, niet bepaald de handen op elkaar krijgen.





 
Prima actie van Eric (Rutger Hauer)... gewoon instappen bij een mooie meid in een Triumph TR6! Wie wil dat nou niet?! In het tweede filmfragment een optocht van Jaguars, Rovers en Triumphs.

Een bescheiden rol is weggelegd voor een Triumph Stag MK1 uit 1971.



De frontale botsing tegen de boom uit onderstaande scène heeft de Rover 3.5 litre kennelijk niet kunnen deren want de auto is anno 2010 'still going strong', zo blijkt uit een foto die nietsvermoedend op Flickr is gezet (zie onderste foto of check flickr). Wie weet waar de auto is mag een mailtje sturen naar peter@coup.nl







Foto boven: Filmstill uit Turks Fruit met daarin de Rover uit 1972
Foto onder: De Rover uit Turks Fruit op hoge leeftijd in 2007 toevallig gefotografeerd ergens langs een snelweg in Nederland.