e Home

Home

 

 

 

 

 

 

 

 

Ferrari

Fantuzzi

 

Gordini

 

Turks

Fruit

 

Acne

Autobus

 

Kar-a

-Sutra

 

BEEP BEEP

YEAH

 

La Malle

Hausse

 

Players &

Playboys

 

On Days

Like
These

 

The Time

Tunnel

 

Assem-

blages

 

Alpenjap

 

Avant

Spoutnik

 

Cult of

The Cat

 

Mr.Saab

 

Star Cars

 

Ceci n'est

pas une

montage

 

KoningsDAF

 

The  Road

Not Taken

 

Terug
naar de toekomst

 

DIT IS

DATSUN

 

SUPERFLYIN'

 

 

 

 

es weken nadat Lady Diana voor het eerst in de media was verschenen, opende Prins Charles een ultramoderne autofabriek in Longbridge waar de Austin Mini Metro zou worden gebouwd, de opvolger

 

Het uiterlijk van de auto was hoopgevend; een modern ogend ontwerp dat binnen beperkte afmetingen slim met beschikbare ruimte omsprong en waarmee Engeland weer helemaal up-to-date was.

       De makers wisten echter dat dit geen garantie voor succes hoefde te betekenen. Twintig jaar eerder stuitte de Mini, die de geschiedenisboeken in zou gaan als een populair design-icoon, alom nog op onbegrip. De working Class waarvoor  het autootje was bedoeld vond het maar een armoedige vertoning, met die kleine wieltjes.

       Dat beeld verbeterde nadat de echtgenoot van Prinses Margaret, de flamboyante fotograaf en filmmaker Lord Snowdon, de Mini Cooper had geïntroduceerd aan het Engelse hof. Hij verscheen er, samen met de prinses, opvallend vaak mee in de media. Het verhaal wilde dat ook Koningin Elisabeth, die dol is op autorijden, er rondjes mee door Windsor Great Park reed en dat de teenager Prins Charles er in de hoftuin mee oefende voor zijn rijexamen.

       Dat Snowdon Mini reed, was overigens geen toeval. Hij was bevriend met Alec Issigonis, de ontwerper van de Mini.

Snowdon zorgde er met zijn smaak en status mede voor dat niemand zich meer hoefde te schamen voor de creatie van zijn vriend. De verkoopcijfers schoten omhoog en de Mini kon uitgroeien tot een symbool van zijn tijd.

In het spoor van de Mini moest de nieuwe Mini Metro anno 1980 ook een symbool van zijn tijd worden. Een tijd waarin alle camera’s plotseling waren gericht op een 19-jarige schooljuf die een verhouding scheen te hebben met de kroonprins van Engeland. De pers ontdekte dat zij op de verjaardag van Prins Charles haar Renault 5 verkeerd geparkeerd had. Gevolg: haar Renaultje — de directe concurrent van de Mini Metro — werd even landelijk nieuws…een pijnlijk momentje voor de autobouwers in Longbridge!

Feit is dat zij diezelfde week nog een fonkelnieuwe Austin Mini Metro op kon komen halen. Feit is ook dat zij daarmee in Engeland — zoals verwacht — een ‘boost’ gaf aan de verkoop van dit nieuwe model.

       Haar rode exemplaar staat tegenwoordig nog te pronken in het Coventry Transport Museum en wordt door de Engelsen collectief herinnerd als “The Courting Car” want volgens de overlevering was het autootje destijds een kadootje van Prins Charles om haar het hof te maken.

       Dat kan wel zo zijn, maar die naam is toch een beetje misleidend, want wat de geschiedenis niet vermeldt, is dat Charles heel toevallig koos voor een kado dat toentertijd maar al te graag aan het hof gekoppeld wilde worden. Als symbool voor de onzekere relatie die volgde tussen Charles en Diana had het autootje achteraf misschien beter gewoon make-or-break car kunnen blijven heten…

HOOGGEPLAATST

Van een 'Lady' verwacht je niet direct dat ze bovenop een auto klimt. Niet op de motorkap, en al helemaal niet op het dak. Dat is vast niet 'zoals het heurt'. Toch deed Diana dat geregeld. Aanvankelijk op haar eigen auto's (Volkswagen Golf, Ford Escort) maar later ook op de Land Rovers van Prins Charles.

       Normaal gesproken zou Charles zoiets zelf niet doen, maar voor een Land Rover maakt hij dan toch een uitzondering. Daar klimt ook hîj gewoon bovenop. Sterker nog, Charles is dat zelfs van huis uit gewend! Z'n vader, z'n broers en z'n zus deden het allemaal. Eigenlijk niet vreemd, want Land Rovers worden in de hogere kringen gebruikt op de jachtvelden en in de jungle, en daar heb je nu eenmaal een hoogzit nodig. Is het niet voor de jacht, dan wel voor de wacht. En als je eenmaal gewend bent om op zo'n ding te gaan zitten, kun je die rijdende uitkijkpost (inclusief verrekijker) evenzogoed gebruiken als mobiele tribune bij sportevenementen.

> SCROLL OMLAAG OM VERDER TE LEZEN

Over

Limozine

Celebrity Crash Cars over vier auto-ongelukken waarbij beroemdheden het leven lieten. Uiteraard besteedden we destijds ook aandacht aan de Mercedes S-klasse waarin Diana op noodlottige wijze aan de camera's van de paparazzi probeerde te ontsnappen. Vandaag, precies 20 jaar later, ga ik terug naar haar Mini Metro uit 1980, waarmee het juist in de bedoeling lag zoveel mogelijk voor het oog van de camera te verschijnen.

van de wereldberoemde Mini. De compacte nieuwkomer, die door robots gebouwd werd, was het laatste sprankje hoop voor de Britse auto-industrie. Een produkt met een missie: het moest afrekenen met het stoffige, twijfelachtige imago van moederconcern British Leyland, een genationaliseerd bedrijf dat na een eindeloze reeks fusies en overnames een onsamenhangend assortiment aanbood van merken en modellen die het stuk voor stuk aflegden tegen buitenlandse concurrenten.

       Engelands “make-or-break-car”, zoals de Mini Metro in de media werd genoemd, ging in de compacte klasse een leger van importmodellen te lijf, waaronder de Renault 5 (Frankrijk). De reclameslogan luidde daarom: A British Car To Beat The World.

Z

KONINKLIJKE GOEDKEURING
Door Peter van den Hoogen 22 Oktober 1980: Prins Charles (links midden) opent de nieuwe Mini Metro fabriek 12 November 1980: Lady Diana met haar nagelnieuwe Austin Mini Metro. 1969: Koninklijke familie tijdens de Badminton Horse Trials. Op het dak: Prins Philip, Prins Edward en Prinses Anne. Ernaast: Koningin Elisabeth II
1982: Prins Charles en Lady Diana wonen met een vriend vanaf de motorkap van een Land Rover Series III de Grand National paardenkoers bij.
His Royal Highness Prins Charles leest een boekje op het dakterras van een Land Rover Series II.
Zaterdag, 9 September 2017 1p.  LIMOZINE NR. 23 — Speciale editie Autoblad voor gevorderden GRATIS Verschijnt onregelmatig EERDERE EDITIES:

> VERVOLG TEKST Klimmen en klauteren op een 'Landy' is dus geheel volgens de etiquette. Waarom ook niet? Zo'n auto is een robuuste rauwdouwer voor in de blubber, dus wie maalt er om een paar krasjes meer of minder?

       Hoe anders is dat bij de klassieke Aston Martin Volante DB6 Mark II van Prins Charles (kadootje van de koningin). Je zou denken dat iedereen wel begrijpt dat je zo'n opgepoetste volbloed bolide in concoursstaat niet moet gebruiken als zitplaats. Maar dat is buiten Lady Diana gerekend. Het gebeurde tijdens een polowedstrijd in Windsor. Op een serie foto's is te zien dat ze haar dèrriere pontificaal op het edelmetaal heeft gehesen om vervolgens door Charles, die zichtbaar 'not amused' is, te worden weggebonjourd. Op de laatste foto is inderdaad een deukje te zien. In hun relatie welteverstaan.

Limo zine 1968: Prins Philip op het dak van zijn Land Rover Series II tijdens de Badminton Horse Trials. Lord Snowdon en Prinses Margret in hun coachbuilt (Radford) Mini Cooper. 14 november 1980: politie rond Lady Diana's verkeerd geparkeerde Renault 5. DIANA Een gegeven paard, dat Lady Diana een half jaar later alweer inruilde.

Copyright 2017 Limozine

Vereist

Formulier verzenden...

Er is een fout opgetreden in de server.

Formulier ontvangen.

Houd mij op de hoogte van updates Nergens te koop!

Wie het exterieur van de Fiat Multipla al 'far-out' vindt, moet voor de grap even gaan kijken hoe het interieur van de Multipla eruit ziet van Kunstenaar David Bernstein (1988),  die hij vanavond in P/////AKT zal tonen. Bernstein verwijderde het complete interieur en bouwde er een werkende sauna in. De term 'Multiple Purpose Vehicle" wordt hiermee onbedoeld extreem opgerekt. Het gaat om een sauna in de vorm van een auto-interieur, compleet met werkend deur-mechanisme opgetrokken uit hout.  Deze zogenaamde 'Saunra"  dankt zijn naam  aan Sun-Ra, de muzikant die verantwoordelijk zal zijn voor  de 'In Sound from Way out' waarop tijdens de opening en op donderdagavonden tot middernacht in een kosmische atmosfeer gehydrateerd gaat worden binnenin die Multipla.

Fiat Multipla vandaag in P/////AKT
KUNST
NIEUWS TVR IS TERUG!

TVR, het rebelse Britse automerk dat keer op keer failliet ging maar steeds weer  opkrabbelde, bestaat 70 jaar en dat wordt uitbundig gevierd met een totaal nieuw model dat na een lange teasercampagne gisteren op het Goodwood Revival festival is onthuld. Het is het eerste model van de nieuwe eigenaar, Les Edgar, een entrepeneur uit de game-industrie. Het nieuwe model, 'Griffith' genaamd  (een naam die TVR al eerder gebruikte in 1963 en 1991), is ontworpen door Gordon Murray (bekend van McLaren) en voorzien van een 5 liter V8 afkomstig van Cosworth.

 

Naar aanleiding van Lady Diana's dood schreven Erwin van der Zande en ik  op 9 september 1997 onder de titel

Meer informatie:

www.pakt.nu

VADER ERIK KESSELS 'NOT FINISHED'

Kunstenaar, fotoverzamelaar  en reclameman  Erik Kessels werd genomineerd voor de Deutsche Börse fotoprijs 2016 met  een project over zijn vader die een hersenbloeding kreeg. en daardoor nauwelijks meer kon praten of bewegen. Onder de titel Unfinished Father stelde Kessels o.a een half gerestaureerde Fiat Topolino tentoon waaraan zijn vader   werkte in de periode voorafgaand aan de hersenbloeding. De auto toont hoe het leven vaak abrupt en onaf eindigt, in tegenstelling tot  de happy endings die we  kennen uit films.  Echter, niet de werkzaamheden van de vader, maar het project zelf blijkt nu onvoltooid te zijn  omdat het inmiddels  veel beter gaat met zijn vader en hij de restauratie wil voortzetten. Wordt vervolgd dus...

 

David Bernstein Because most of the cosmos is compost