Limozine is een onregelmatig onderhouden blog over aktuele en niet aktuele auto onderwerpen

Een initiatief van Peter van den Hoogen, COUP, Amsterdam

Meld je aan voor de e-mail update
Naam:
 
E-mail:



Zo doe je dat dus, als een busmaatschappij je vraagt om een groene campagne te ontwikkelen. Flygbussarna vervoert iedere dag mensen van Stockholm naar het vliegveld Arlanda en terug. Toen zij vorig jaar het reklamebureau Acne (die we vooral kennen van het gelijknamige jeansmerk) inschakelden, kwamen ze met een spectaculair en doeltreffend idee. Uit de statistieken bleek dat er op het traject gemiddeld 1,2 inzittenden per auto naar het vliegveld reisden. In de bus was plaats voor 50 personen. Als dus 50 mensen de auto voor de bus zouden verruilen, zou dat vijftig auto's schelen op het traject. Omdat de bus slechts viermaal zoveel CO2 uitstoot als een enkele personenwagen, zou de CO2 winst per bus overeenkomen met die van 46 auto's.



Om duidelijk te maken dat de bus vijftig auto's zou kunnen vervangen besloot Acne simpelweg een gigagrote sculptuur van een Flygbussarna bus te bouwen, opgebouwd uit 50 personenwagens (uitsluitend Volvo en Saab). Die spectaculaire installatie werd vervolgens langs de snelweg van Stockholm naar Arlanda geparkeerd omdat op die plek, automobilisten onderweg naar het vliegveld, de doelgroep vormden. Zoals verwacht gingen nieuwsgierige automobilisten langzamer rijden om het ding beter te kunnen bekijken, waardoor er opstoppingen onstonden. Acne bleek winst te kunnen halen uit filevorming want de verkeerschaos werd landelijk nieuws en daardoor trok de campagne eerst nationale en later internationale aandacht, met een drietal awards tot gevolg.










Beelden van de opbouw van de installatie

Een eerdere campagne van Acne voor Flygbussarna, waarin werd beweerd dat de bio-fuel van de busmaatschappij zo schoon is dat je het kan drinken.